برامج مجانية بمتناول الجميع [ عددالزوار : 258645 ]           ||          والحل مع الشبكات المجانية؟؟ [ عددالزوار : 302195 ]           ||          مواصفات سيستيم لاسلكى احترافى بورده 433ah + كارت راديو 1600 ميللي وات + انتنا هايبر [ عددالزوار : 217283 ]           ||          إعدادات أكسس بوينت Buffalo الموديلات WZR-HP-G300NH , WHR-HP-G300N , WHR-HP-GN [ عددالزوار : 67181 ]           ||          ازاى تعمل شبكة انترنت فضائيه وتحولها لاسلكيه او سلكيه وتوزع على عملاء فى جميع دول الع [ عددالزوار : 79463 ]           ||          مواصفات سيستيم لاسلكى احترافى بورده 433ah + كارت راديو 1600 ميللي وات + انتنا هايبر [ عددالزوار : 167049 ]           ||          how to buy pravachol in Knoxville for a canadian :: pravachol generico on line [ عددالزوار : 267806 ]           ||          روتر بورد RB 493 G .. السعر 1700 جنيه من وكيل ميكروتك الحصرى EgyM@x [ عددالزوار : 103125 ]           ||          روتر بورد 750 جى ال من وكيل ميكروتك الحصرىEgyM@x [ عددالزوار : 37694 ]           ||          ميكروتك من Egymax 750+750GL + 493 +493G + 450G + 433AH والمفاجاه روتر بورد 1200 [ عددالزوار : 34219 ]           ||         

العودة   wifi arab forums > الاقسام العامة > منتدي الشبكات اللاسلكية الخارجية OUTDOOR

رد

قديم 26-08-2015, 06:34 PM رقم المشاركة : 1
الرجل اللاسلكى
عضو جديد
افتراضي ازاى تعمل شبكة انترنت فضائيه وتحولها لاسلكيه او سلكيه وتوزع على عملاء فى جميع دول الع

ازاى تعمل شبكة انترنت فضائيه وتحولها لاسلكيه او سلكيه وتوزع على عملاء فى جميع دول العالم
نشر في 8:06 ص بواسطة wael anwar
ازاى تعمل شبكة انترنت فضائيه وتحولها لاسلكيه او سلكيه وتوزع على عملاء فى جميع دول العالم

بسم الله الرحمن الرحيم النهارده هانشرح الموضع ده وانا اتحدى اى حد ممكن يكون شافة فى اى موقع تانى

المهم النهارده هانقول ايه عشان الحصريات

ازاى نعمل شبكة انترنت فضائيه وتستقبلها فى اى بلد فى العالم بكل سهولة وبعد كده ازاى نوزعها لاسلكى او سلكى

بصو يا جماعه الموضوع مش صعب ومش سهل بس انا قبل ما ابتدى فى الشرح اولا لازم نكون عارفين ان خدمة الاقمار الصناعيه باهظة التكاليف ومربحة جدا يعنى لو حد ها يعملها عشان الربح يبقى يتكل على الله لكن لو حد هايعملها عشان غرض شخصى
يبقى يتحمل بقى التكاليف من غير ما يتازم

بوينت تو بوينت
----------------------

نخش فى الموضوع

اولا فى انظمة استقبال وارسال الانترنت الفضائى كثير

واشهرهم هو التوواى او ثنائى الاتجاه وهو ارسال واستقبال

وده ليه شرحتين اما بوينت تو بوينت او 1 بوينت

ايه 1 بوينت وايه تو بوينت اقولكم وان بوينت ده معناه انك هاتستقبل وبس اما تو بوينت معنها استقبال وكمان ترسل

بمعنى ايه اشرحلكم

انا النهارده قررت انى اخش مجال الانترنت الفضائى وابتدى اوزع واكون موزع انترنت فضائى
اولا بحط لفسى عدد معين من العملاء اوزعلهم خدمتى بمعنى 1 2 4 5 عملاء على حسب مانا عاوز
وبناء عاليه بيتكون السيستم اللى هاشتغل بيه
يعنى انا لو هادى عميل واحد غير لما ادى 100
المهم لو افترضنا ان انا هدى 10 عملاء يبقى انا هاحتاج الاتى
مكان خاص او غرفة مكيفة وده بسميه الهب بتاعى
وده بيكون فيه اجهزة التحكم فى السرعات والمشتركين وخلافة

ثانيآ نيجى للسيستم وده بيكون طبق امريكى الصنع مايقلش عن 3 امتار وبه بق 4 واط و2 ال ان بى واحده ارسال والتانيه استقبال

بجهز السيستم ده وابتدى اظبطة على قمر عرب سات او قمر به خدمات الستالايت

وابتدى اشوف شركة عشان اخد منها مساحة عشان امرر من عليها الانترنت بتاعى اللى انا واخده من اى شركة انترنت على التليفون الارضى بتاع المكان اللى انا بركب فيه سيستم الارسال ودى ديما بتكون بالدولار وخلى بالك انت كمان هاتبيع بالدولار
لو افترضنا انك هاتمرر 4 ميجا يبقى لازم تحجز مساحة تساعهم من القمر الصناعى عشان تقدر تعكسهم عاليه فى اى مكان مغطيه القمر اللى انت حاجز عليه

التفاصيل
هناخد من الخط الارضى الى روتر شركة النت اللى انت مشترك فيها ونخرج من الروتر بكبل لان عادى الى السيلفر بتاعك اللى انت هاتدير بيه النظام كله سواء ميكروتك او خلافة من الانظمه وناخد خرج السلفر اللى هو خط المشتركين ونركبه فى فتحة اسمها لان فى مودم النت الفضائى اللى انت مجهزه للسيستم بتاعك وده بيبقى شبه الرستيفر بتاع الدش بس ليه من الخلف فتحات وان ولان وسوتش
وده بيبقى مربوط بالطبق 3 متر اللى اتكلمنا عليه ونبتدى نبث على القمر الصناعى

جهازالمودم اللى بيركب على طبق الارسال

كده خلصنا من مرحة الارسال نيجى بقى للاستقبال نقدر نستقبل الانترنت بتعنا من اى بلد فى العالم بيغطيها القمر اللى انت مشترك فيه بتجيب سيستم فضائى عادى خالص استقبال وتظبطة على نفس القمر وتنزل التردد الخاص بيك وتستقبل
الانترنت بتاعك يامعلم

احدى انظمة الاستقبال العالميه لشركة idirect

وعيش بقى تحوله على شبكة لاسلكيه او سلكيه زى ما انت عاوز
ومش بس كده انت كمان تقدر تمرر عليه مكالمات او فديو كميرات او تستقبل قنوات القمر كله
يعنى تقدر تستقبله فى البحر على السفن والمراكب عن طريق طبق اسمة المارين سات وده طبق عجيب ده وظيفتة انه يتحرك مع القمر كل ما السفينة اتحركت اوتوماتك او الطائرات او السفت

انظر الموضوع
http://wifimasr.blogspot.com/2015/08/blog-post_26.html
المارين سات الحجم الكبير

وده كان شرح مبسط يارب اكون قدرت اوصل الفكره

ولو حد احتاج اى مساعده انا تحت امر الكل

وبالله عليكم اللى ينقل الموضوع يذكر حقوقى

التوقيع

مهندس / وائل انور
القاهرة الجديدة
NewCairoDSL
للتكنولوجيا الحديثة
01282795775